Moyo Montessori Bélyegjáték
Kód: MO-MAT0129_M058Termék részletes leírása
Bélyegjáték
Montessori eszköz, amely az Arany gyöngy anyaggal való munka ismétlésére és gyakorlására szolgál. A név a leveleken lévő bélyegek eredeti használatából származik, amelyeket Marie Montessori inspirációként használt.
Tartalom és anyag
A készlet tartalmaz egy hat rekeszre osztott fa dobozt és színes fa négyzeteket, 2 × 2 cm méretben, fehér számjegyekkel jelölve:
- zöld négyzetek: 1 és 1000
- kék négyzetek: 10
- piros négyzetek: 100
- azonos színű figurák és körök az osztáshoz és a helyek ábrázolásához
Egyéb szükséges eszközök a munkához: háló, papír, ceruza, radír, kis vonalzó, Kis számkészlet 1–9000, Arany gyöngy anyag bevezető készlete.
A segédeszköz célja
- a műveletek (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) ismétlése az Arany gyöngy anyaggal kevésbé konkrét formában,
- a nullák jelentésének megértése a helyiértékekben (a 10-nek egy nullája van, a 100-nak kettő, az 1000-nek három),
- a számok írásának és olvasásának gyakorlása,
- a gyermek önálló munkájának támogatása (nem csoportos gyakorlatnak szánták).
A gyermek ellenőrizheti a hibákat, de a tanár általában nem ellenőrzi az eredményt, és nem is hívja fel aktívan a gyermek figyelmét a hibára.
A segédeszközzel való munka – a folyamat áttekintése
Bevezető ismerkedés (1. nap)
Összehasonlítás az Arany gyöngy anyaggal: a gyermek elhozza a Bélyegjátékot, a vezető pedig elhozza a Kis számkészletet és a gyöngyökkel teli bevezető tálcát. A gyöngyök és a bélyegek közötti kapcsolat bemutatása – egyes, tízes, százas, ezres – és a számok színei.
Az alapvető elnevezés és számolás gyakorlása
- Kiveszik egy bizonyos színű bélyegeket, és a gyermek megnevezi a mennyiséget (pl. „két egyes”, „három tízes”).
- A számkártyákat a bélyegek fölé helyezik a rendezett elrendezés és a példák létrehozása érdekében.
Számírás (bemutató a következő napon)
Egy kockás papírcsíkot használnak (2 × 2 cm-es négyzetek). Az asztalra 1, 10, 100, 1000 kártyákat helyezzük (jobbról balra), és a gyermek minden szám alá a megfelelő bélyeget helyezi. Ezután megmutatjuk a számok egymásra rakását, az egyesek kihúzását úgy, hogy a nullák láthatóak legyenek, és a számok sorrend szerinti színnel (majd ceruzával) történő írását.
Néhány gyakorlat után a gyermek már kártyák nélkül dolgozik: a felírt szám szerint rakja ki a bélyegeket, vagy a kirakott bélyegek szerint írja fel a számot. A gyermek fokozatosan áttér a ceruzával való írásra és a leírt számok olvasására.
Négy művelet – fő rész (további napok)
A szisztematikus munkához egy könyvet vagy egy listát készítünk, amelyen vonalakkal ellátott keretek vannak a számok írásához; megkönnyíti a számjegyek egymás alá írását a sorrend szerint.
Összeadás
Statikus összeadás: a könyvbe beírjuk mindkét számot, a gyermek kirakja a bélyegeket az egyes számokhoz, majd oszloponként összeszámolja azokat az egyesektől a ezresekig; az eredményt a vonal alá írjuk, és kétszer aláhúzzuk.
Dinamikus összeadás: hasonlóan járunk el, az átmeneteknél a „10 és állj” szabályt alkalmazzuk – az alsó kategóriából levonunk tízet, és kicseréljük egy magasabb kategóriájú bélyegre.
Kivonás
Statikus kivonás: a nagyobb számot beírjuk, a gyermek kirakja a jeleket, a kivonandó szám szerint fokozatosan elveszi a jeleket az egyesektől a ezresekig, és beírja az eredményt.
Dinamikus kivonás: olyan helyzeteket old meg, amikor egy jelet 10 alacsonyabb kategóriájú jelre kell cserélni (hasonlóan a kölcsönzéskor történő átváltásokhoz).
Szorzás
Statikus szorzás: korlátozott tartományban használják a többszörösöket (például 1–3, 10–30, 100–300, 1000–3000). A gyermek többször kirakja ugyanazt a számot, majd a jeleket összeköti és oszloponként kiszámítja az eredményt.
Dinamikus szorzás: hasonló, de a részeredmények összeadásakor szükség szerint átváltásokat végeznek a kategóriák között.
Osztás
Statikus osztás: beírjuk az osztandót (pl. 6939), a gyermek kirakja a jeleket és elosztja azokat a figurák között a helyiértékek szerint (ezresek, százasok, tízesek, egyesek); az eredményt ezresektől lefelé írjuk be.
Dinamikus osztás: számok hozzáadásával vagy elvételével végezzük, hogy a példa alkalmas legyen dinamikus helyzetre; a 6942 ÷ 3 = 2314 példa illusztrációként szolgál.
Osztás tizenkettővel és osztás nullákkal: a folyamat hasonló a gyöngyös anyaghoz – a 12-vel való osztásnál a tízesek és egyesek helyettesítőit (kék és zöld figurák) használjuk, a nullát tartalmazó osztónál pedig a kék korongot használjuk az üres sor képviselőjeként.
Gyakorlás és önálló munka
- A gyermek saját példákat készít mind a négy művelethez (statikus és dinamikus),
- előre nyomtatott példákkal dolgozik, és fokozatosan áttér a saját feladatok létrehozására,
- maradék nélküli és maradékos osztási példákat old meg (pl. 2424:12=202 vagy 2432:12=202 maradék 8).
Ajánlott életkor
Az eszköz 4,5–5 éves korú gyermekek számára készült, akik már dolgoztak az Arany gyöngyös anyaggal, és értik a sorok alapfogalmait.
Kiegészítő paraméterek
| Kategória: | Matematika |
|---|---|
| EAN vonalkód: | 8596027001363 |
| Ajánlott életkor: | 5, 6 |
| Anyag: | fa |
| Kor: | 5 + |
Legyen az első, aki véleményt ír ehhez a tételhez!
Legyen az első, aki véleményt ír ehhez a tételhez!
